Programma 8 februari 2025
Louis Spohr (1784 – 1859)
Wiegenlied
Das heimliche LIed
Wach auf (uit opus 103)
(piano, klarinet, sopraan)
Franz Schubert (1757 – 1828)
Les Conjurés
(piano, klarinet, sopraan)
Patrick Hiketick (1952°)
Jiddisch Sjlimmert
(piano, klarinet)
John McCabe (1939°)
Johnny has gone for a soldier (Amerika)
Hus-a-ba, birdie, croon, croon (Schotland)
John Peel (Engeland)
(piano, klarinet, sopraan)
Georges Bizet (1838 – 1875)
Carmen Fantasy (fragmenten)
Prelude to Act 4
Seguidila
Flower Song
Habanera
(piano, bassethoorn, sopraan)
Pauze
Francesco Paolo Tosti (1846 – 1916)
Mattinata
Ideale
Non t’ amo Piu
(piano, sopraan)
Rudy Wiedoeft (1893 – 1940)
Valse vanité
(piano, saxofoon)
Jean Matitia (1952°)
Au Bonheur des Dames
(piano, saxofoon)
Leonard Bernstein (1918 – 1990°
Balcony Scene (uit West-Side Story)
(piano, saxofoon, sopraan)
Het ensemble Clarivoce
Dit ensemble bestaat uit drie professionele topmuzikanten :
- Lies Vandewege, sopraan,
- Katrijn Aper klarinettiste en saxofoniste
- Erwin Van Bogaert pianist, organist en klavecinist.
Alle drie staan ze regelmatig als solist op een concert. Vanuit een wederzijdse waardering is het idee gegroeid om samen te musiceren.
De veelzijdigheid van hun persoonlijk repertoire komt dit ensemble ten goede.
De artiesten zijn op zoek gegaan naar originele composities.
In de programmatie trachten de muzikanten een zo gevarieerd mogelijk aanbod te bieden, zowel qua stijl als qua combinatie
Erwin Van Bogaert, piano
Aan het Lemmensinstituut behaalde hij het diploma Laureaat Orgel, en aan het Conservatorium te Maastricht de B-akte voor Docerend Musicus en de C-akte Uitvoerend Musicus (Master) voor orgel.
Hij volgde verder lessen bij Ton Koopman en Ewald Kooyman, en privé-lessen bij Daniel Roth (Parijs). Ook volgde hij regelmatig cursussen in Bordeaux voor interpretatie.
Hij studeerde klavecimbel en behaalde in 1990 zijn Eerste Prijs (Bachelor) aan het Conservatorium van Gent. Hij vervolmaakte zich nog verder bij Marcelo Bussi (Amsterdam).
Erwin Van Bogaert was gedurende 26 jaar titularis-organist aan de Onze-Lieve-Vrouwekerk te Sint-Niklaas, en had tot 31 oktober 2011 deze functie in de dekanale Sint-Martinuskerk van Beveren. Hij was leraar orgel aan de Muziekacademies van Berchem, Geraardsbergen en Sint-Niklaas. Als titularis-organist was hij verantwoordelijk voor de muzikale inbreng in de liturgie.
Hij geeft concerten in binnen- en buitenland. Vooral in Frankrijk is hij regelmatig te gast in diverse orgelcycli en festivals. O.a. Bordeaux, Le Havre, Ourscamp, Cherbourg, Lille, Parijs …in juli 2016 heeft hij meegewerkt aan een concertreis in de Haute Savoie, met Groupe Vocal Arthur Honegger, o.l.v. Jean Legoupil, waar hij instond voor de koorbegeleiding en een aantal orgelsolo’s.
Hij heeft in de loop van de jaren een aantal cd’s opgenomen met verschillende muzikanten, in verschillende kerken, o.a. de kathedraal van Le Havre (F), de kerk van Dudelange (G.-H. Luxemburg) de Sint-Jozefskerk in Gent. In 2003 speelde hij in de orgelcyclus in Kortrijk, waar hij “Inzicht in zich(t)” van Bernard Baert creëerde. Hij kreeg daarvoor de publieksprijs. In 2007 speelde hij weer in deze orgelcyclus en kreeg de prijs van de jury voor zijn vertolking van een keuzewerk van Buxtehude, componist van het jaar.
En ook in 2011 is hij in de prijzen gevallen : de prijs van het publiek (ex-aequo) voor de samenstelling van zijn programma, en de prijs van de jury voor de vertolking van het opgelegd werk “Piccolo Fantasia su un motivo di Franz Liszt” van Wilfried Westerlinck.
In september 2013 speelde hij een programma met saxofoniste Katrijn Aper, waarvoor hij (ex-aequo) weer de publieksprijs kreeg voor de samenstelling van hun programma.
Op 3 december 2016 heeft hij een concert gegeven in de Notre Dame van Parijs. Maar ook het lichtere genre is hem niet vreemd : van 2008 tot 2012 was hij repetitor bij het Muziektheatergezelschap in Goes (NL). In de zomer van 2016 werkte hij ook mee aan een musical in Goes met als titel “Moulin Rouge”. In de zomer van 2017 was hij van de partij bij een openluchtspektakel in Goes. Gedurende verschillende jaren heeft hij opgetreden samen met Sarah Bernolet, zang en teksten, en Karel Adams, accordeon, met een programma over het leven van Edith Piaf.
In april 2017 heeft hij samen met Katrijn Aper een CD opgenomen met orgel en saxofoon in Le Havre (Two Winds Forever)
Hij is een veelgevraagd begeleider van verschillende koren, en ook solisten doen dikwijls beroep op hem.
Katrijn Aper
Katrijn Aper (°1971 Lokeren) studeerde aan het Conservatorium te Antwerpen. Zij behaalde er eerste prijzen voor notenleer en harmonie, ze werd er Meester in de muziek optie saxofoon (Dhr. F. Vanattenhoven) en klarinet & kamermuziek (Dhr. W. Boeykens) met grote onderscheiding, ze volgde er met succes de voortgezette opleiding Concertsolist en behaalde er het pedagogisch getuigschrift optie klarinet, saxofoon, kamermuziek en samenspel. In 2015 behaalde zij er een Masterdiploma basklarinet met grote onderscheiding bij Dhr. J. Guns.
Als lerares saxofoon & instrumentaal ensemble is zij verbonden aan de Kunstacademie ‘Ter Beuken’. Sinds kort geeft zij ook les in de specifieke lerarenopleiding van het Antwerps Conservatorium.
Zij is lid van verschillende kamermuziekensembles, zoals het housblaaskwintet High5!, het ensemble Parazar en het duo Kalimera. Met Erwin Van Bogaert vormt zij een duo orgel-saxofoon.
Als free-lance saxofoniste en klarinettiste wordt zij regelmatig gevraagd door tal van professionele ensembles. Zo speelde zij in het Brussels Philharmonic, deFilharmonie, De Munt, Ensemble Walter Boeykens, Brabelio, het Metropolis Orkest, Studio 100, …
Lies Vandewege, sopraan
De Belgische sopraan Lies Vandewege genoot haar opleiding aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen bij docente Bernadette Degelin en werd vervolgens lid van de Muziekkapel Koningin Elisabeth. In 2008 begon ze haar professionele carrière in de Munt, met producties als Amore (Haydn) en Little England: scenes from a small Island.
Ze was opnieuw in de Munt te gast in 2010 voor haar roldebuut als één van de Duo Cretesi (Idomeneo,Mozart) en voor het hommageconcert aan José Van Dam. In 2016 vertolkte ze Dama di Lady Macbeth in Verdi’s Macbeth. Lies Vandewege bouwde ondertussen aan een gevarieerd repertoire dat gaat van Monteverdi en Purcell over Gluck, Mozart, Bizet, Gounod, Offenbach, Strauss en Léhar tot hedendaagse werken als Akhnaten van Philip Glass of de wagneriaanse theateropera Haunted House of History van de Nederlandse acteursgroep Wunderbaum. Als recitalzangeres vertolkte Lies Vandewege Mahlers Rückert-Lieder in de Opéra de Lille en Wagners Wesendonck-Lieder in Opera Ballet Vlaanderen. Nadat ze eerder te zien was in Tragedy of a Friendship, een productie van CompagnieTroubleyn met Moritz Eggert en Stefan Hertmans, werd Lies opnieuw uitgenodigd voor de marathonvoorstelling Mount Olympus. To glorify the cult of tragedy, een productie waarmee ze de laatste 5 jaar geregeld op wereldtournee was.
Meer concerten?
Hou onze website in het oog
en schrijf je in op onze nieuwsbrief.